Der holder flere og flere elbiler foran de danske hjem. Ved årsskiftet var antallet af elbiler 200.100 mod 112.700 for et år siden.
Med købet af en elbil følger også spørgsmålet om opladning – noget som ikke alle tænker over som det første, når de beslutter sig for at købe en elbil.
Lademarkedet er tilmed komplekst, og det store udvalg af leverandører giver ikke et nemmere overblik over, hvilken ladeløsning, der passer bedst til ens behov. Mange vælger derfor den løsning, som venner eller bekendte anbefaler uden at undersøge markedet nærmere.
Men det er ikke sikkert, at det er den bedste og billigste løsning i forhold til ens behov og kørselsmønster.
Overvejer du en elbil eller en plug-in hybrid, vil jeg anbefale, at du sætter dig ind i markedet og undersøger, hvordan de forskellige løsninger fungerer. Tag stilling til, hvad dit behov for opladning er og undersøg, hvilken ladeløsning der er den rette i forhold til dit behov og dit kørselsmønster, hvordan den hænger sammen med dit elprodukt og muligheden for afgiftsrefusion, samt hvilke behov du har for support.
Hos Energi Fyn har vi for nylig lavet en undersøgelse, som viser, at man kan dele elbilsejerne op i to grupper. Dem, der er født digitalt nysgerrige og har naturligt flair for tekniske løsninger, og dem, der ikke finder softwaren helt så intuitiv at bruge, eller som ikke har lyst til at bruge tid på at sætte sig ind i smarte indstillinger.
Vores undersøgelse viser, at hele 29% har brug for ekstra hjælp til at blive godt kørende, når de skifter til en elbil.
I vores kundesupport oplever vi, at meget få nye kunder spørger ind til supportmuligheder. De overvejer ganske enkelt ikke, at det kan blive nødvendigt.
Det viser sig dog, at man på tværs af de to grupper pludselig kan få brug for ekstra laderådgivning, fordi der er mere teknik at forholde sig til, når man kører på el.
Det er derfor en rigtig god idé, at man som ny elbilejer sætter sig ind i mulighederne for rådgivning og support.
Måske tænker du, at du er godt kørende, når det kommer til teknologi, så support er ikke noget, du får brug for. Eller måske har du en søn, nabo eller god ven, der ved meget om elbiler. Men det er ikke sikkert, at de kan hjælpe, hvis ladeboksens software pludselig ikke taler sammen med teknikken i din bil, eller der ikke kommer strøm på bilen, selvom du har sat den til at lade.
Jeg taler dagligt med mange, som er glade for at have valgt en ladeløsning, hvor både installation og dansk døgnsupport er inkluderet. For der kan godt rejse sig mange spørgsmål, når man går fra en benzinbil til en elbil. Mens det for andre er det helt rigtige at købe en ladeboks uden en service- eller supportaftale eller udelukkende lade på offentlige ladestandere. Det afhænger i høj grad af dig og dine behov.
Sammen gør vi det let at få smartere opladning til din elbil
Sammen gør vi det let at få smartere opladning til din elbil
Brug for hjælp?
Vi er klar til at hjælpe dig videre med en intelligent ladeløsning - uanset om du ønsker at eje eller leje. Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at træffe det rigtige valg, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Ring til vores ladeeksperter på telefon 70 27 00 11 eller skriv til os, så kontakter vi dig.
Brug for hjælp?
Vi er klar til at hjælpe dig videre med en intelligent ladeløsning - uanset om du ønsker at eje eller leje. Har du spørgsmål eller brug for hjælp til at træffe det rigtige valg, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Ring til vores ladeeksperter på telefon 70 27 00 11 eller skriv til os, så kontakter vi dig.