<iframe src="/scm.html?id=GTM-58DL2QS" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden" title="gtm"></iframe>
Fiber Youtuber Logo 2020

YouTube

– Børn og unges foretrukne medie

Hver dag bruger majoriteten af danske børn og unge flere timer på at se onlinevideoer med deres foretrukne YouTubere.

En undersøgelse fra 2018 viser, at hver fjerde unge mellem 8 og 21 år ser sig selv som dedikerede fans, der ofte skriver i kommentarfeltet, og som gerne vil have autografer og merchandise.

Flertallet (74,5 %), ser mere sig selv som følgere. De ser YouTube-videoerne for underholdning eller for at få inspiration, men de interagerer ikke fast med YouTuberen og andre fans i kommentarfeltet. Uanset om det er fans eller følgere, opfatter mange, at de har en form for relation med deres YouTuber.

At børn og unge gerne vil følge med i nogle bestemte YouTuberes gøren og laden, kan sammenlignes med reality-tv. Her kigger mange også med, simpelthen fordi vi er nysgerrige på folk øverst i hierarkierne. Selvom reality-deltagere og YouTubere ikke nødvendigvis er anset for at ligge øverst i samfundet, får de et anstrøg af status i det øjeblik, de optræder på en skærm, for det er der, vi normalt ser folk, der har magt og indflydelse.

Modsat tv, hvor man blot kigger på sine idoler, har YouTuberne et relationelt forhold til dem, der ser deres videoer. Dagbogsformen betyder, at følgerne kan spejle sig selv i hverdagssituationer, og fordi der er mulighed for at kommunikere direkte, skabes et stærkt bånd.

Det gør det interessant for virksomheder, som i stigende grad får Youtubere til at reklamere for deres produkter. Hvis en YouTuber omtaler et produkt positivt, har det stor effekt blandt følgerne, netop fordi de mange børn og unge har tillid og lytter til dem. Det har givet de populære YouTubere betegnelsen influencer, fordi deres valg har indflydelse på følgernes valg.

Fiber Youtuber Grafik 2020

KENDER DU

Naja Münster: 10 år. Laver små videodagbøger samt videoer med svar på spørgsmål fra fans, sjove udfordringer og guides. Resten af Najas familie - mor,
far og søskende - er også YouTubere.
Rasmus Brohave: 21 år. Oprindeligt fra Svendborg,
og har youtubet siden han var 14 år. Lægger fortrinsvis vlogs (videodagbøger) op. Er nu ved at starte en karriere som tv-vært ved siden af YouTube.
Julia Sofia: 21 år. Hun laver videodagbøger, tester
produkter og anmelder mad.

KENDER DU

Naja Münster: 10 år. Laver små videodagbøger samt videoer med svar på spørgsmål fra fans, sjove udfordringer og guides. Resten af Najas familie - mor,
far og søskende - er også YouTubere.
Rasmus Brohave: 21 år. Oprindeligt fra Svendborg,
og har youtubet siden han var 14 år. Lægger fortrinsvis vlogs (videodagbøger) op. Er nu ved at starte en karriere som tv-vært ved siden af YouTube.
Julia Sofia: 21 år. Hun laver videodagbøger, tester
produkter og anmelder mad.