<iframe src="/scm.html?id=GTM-58DL2QS" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden" title="gtm"></iframe>
Fiber Fortnite.2020

Fortnite

Derfor er det så populært

Som forælder har du måske med undren observeret de yngste medlemmer af familien bryde spontant ud i dans.

Hvem skulle have troet, at det er resultatet af et computerspil. Men den er god nok.

Fortnite, som er et af de mest populære computerspil blandt de 8 til 12-årige, har smittet af på virkeligheden, og de danse, som figurerne danser på skærmen, kan børnene kopiere som fysiske lege.

Fortnite blev sendt på markedet i 2017 og blev hurtigt utrolig populært. I dag tuner 250millioner børn, især drenge, jævnligt ind på platformen, hvor deres digitale figurer skyder hinanden, bygger fæstninger og laver små sejrsdanse, når det går godt.

At det lige er Fortnite, der er blevet så populært, hænger sammen med, at det i udgangspunktet ikke koster noget at spille, og at det er  let tilgængeligt. Det forklarer Christian Vorre  Mogensen fra Center for Digital Pædagogik, der er en selvejende institution for online rådgivning og digital trivsel:

”Populariteten hænger sammen med, at det er gratis. Det er tilgængeligt på rigtig mange platforme: på mobiltelefoner, tablet, PlayStation, Nintendo Switch, Xbox og på computer. Så det er et af de første store spil, som alle børnene  bliver udsat for – det er bare dét spil, som alle de andre spiller,” fortæller han.

Som spil er det egentlig ret primitivt, forklarer Christian Vorre Mogensen, og derfor kan Fortnite mere ses som en form for digital legeplads, hvor børnene kan trække universet med ud i den analoge verden. Dansene er nemme at kopiere og kan blive en udvidelse af ungernes fantasiverden.

Selvom det handler om at bekæmpe fjender, virker det ikke voldeligt. Det foregår i et slags tegneserieunivers og så langt fra virkeligheden, at forældre er trygge ved at lade poderne opsluges af spillet. Grafikken er lys og legende, og selvom det er et skydespil, dør man ikke i en blodpøl, hvis man bliver skudt. Figuren falder bare stille om og fader ud.

”Når det er gratis at spille, skal firmaet bag have pengene ind på en anden måde. Der har man lavet en forretningsstrategi målrettet 9 til 10-årige drenge og deres sindssygt dårlige impulskontrol. Det er ikke sjovt særlig længe, hvis man ikke lægger ekstra penge i det, og det skal man som forælder være opmærksom på”

Christian Vorre Mogensen, Center for Digital Pædagogik

Det er som nævnt gratis at spille Fortnite. Alligevel tjener firmaet Epic Games, der har udviklet det, styrtende med penge. Det sker ved, at spillerne kan købe sig til ekstra ting i spillet. Vil man have sin spiller til at danse en bestemt dans, have et bestemt skin (dragt) på eller de sejeste våben, kan man tilkøbe det. Og det er ifølge Christian Vorre Mogensen det problematiske ved spillet.

Desuden er spillet designet til at lokke de unge ind hver dag for eksempel ved at udlodde bestemte ting på bestemte tidspunkter af dagen, så de fastholdes i spillet. Spillene er korte, og det betyder, at man altid lige føler, at man kan tage et spil til. Og et til. Og et til. Det bedste, man som forælder kan gøre, er dog ikke at begrænse skærmtid, men at forholde sig til om ens barn er i en god situation, når det spiller, mener Christian Vorre Mogensen. At skabe rammerne for den bedst mulige spilsituation, hvor børnene plejer deres sociale relationer ved at spille sammen, og hvor det ikke går ud over skole og andre vigtige ting i livet.

Sådan spilles Fortnite

 

Fortnite er egentlig tre forskellige spil:
Fortnite Save the World, Fortnite Creative
og Fortnite Battle Royale. Sidstnævnte
er det mest populære, og det er ofte det,
som børn og unge mener, når de
taler om Fortnite.


I Fortnite Battle Royale starter hvert spil
med, at hundrede spillere bliver dumpet
ned på en ø fra luften. Spillerne vælger
selv, hvor de vil ”stå af” på øen. Rundt
omkring kan de finde våben og ressourcer,
som de kan samle op og bruge til at
bekæmpe hinanden. De kan designe og
bygge fæstninger undervejs.


I løbet af spillet mindskes det område
(safe zone), som spillerne opholder sig
på, så spillerne presses sammen, og på
den måde tvinges flere konfrontationer
frem. Den sidste spiller, der er tilbage,
har vundet spillet.

Man kan vælge at iklæde sin figur diverse
udklædninger (skins) alt lige fra superhelte-
kostume til dinosaurdragter. Som
en lille gimmick til at vise overskud kan
man få sin figur til at danse en dans.


Inden spillet starter kommer man i transit
et par minutter. Det vil sige, at man
starter i lobbyen, hvor hver spiller beslutter,
om han vil spille alene eller på
hold som duo (to spillere) eller Squads
(fire spillere). Tiden i lobbyen kan også
bruges på at teste våben eller vise sine
dansemoves.


Skins, danse, våben og ressourcer er alt
sammen noget, man kan optjene i løbet
af de spil, man spiller. Som en genvej, kan
man købe elementerne, og det er ofte
nødvendigt, hvis man ikke skal bruge alt
for meget skærmtid.
Et spil tager ca. 15 – 25 minutter.

 

 

 

Fortnite er ikke hype længere set med en teenagers øjne. Dog resettede de spillet for et par måneder siden, og der spillede jeg det lidt igen. Reset gik ud på at vende tilbage til et setup, som var mere som dengang, de kom frem i forhold til våben og gear og sådan. De lavede også et matchmaking system, så man spiller mod folk på nogenlunde samme skill/niveau.

Magnus, 15 år