Styr Opladning Af Elbil

Sådan lader du din plug-in hybrid- og elbil

Vi har samlet en række tips og gode råd, som sikrer dig, at du kommer godt i gang og får det bedste ud af din ladeløsning.

Med en ladeløsning fra Energi Fyn har du adgang til opladning af din bil derhjemme døgnet rundt. Og sammen med True Energy appen får du automatisk den billigste eller grønneste opladning.

True energy app Energi Fyn ladestander

1. Før din ladeboks bliver installeret

Inden installatøren kommer og installerer ladeboksen hos dig, beder vi dig hente True Energy appen, oprette din profil og notere Energi Fyns henvisningskode ”Ladsmart”.

Bemærk, det er vigtigt, at du logger ind på samme måde, hver gang du logger ind på appen. Så vælger du at logge ind med e-mail og kodeord, skal du logge ind på den måde fremover.

1. Før din ladeboks bliver installeret

Inden installatøren kommer og installerer ladeboksen hos dig, beder vi dig hente True Energy appen, oprette din profil og notere Energi Fyns henvisningskode ”Ladsmart”.

Bemærk, det er vigtigt, at du logger ind på samme måde, hver gang du logger ind på appen. Så vælger du at logge ind med e-mail og kodeord, skal du logge ind på den måde fremover.

Installation af ladestander Energi Fyn

2. Når din ladestander bliver installeret

El-installatøren installerer ladeboksen og tilslutter den til husets eltavle.

Herefter kobler han ladeboksen sammen med din True Energy app. Nu er appen klar til dine personlige indstillinger.

 

2. Når din ladestander bliver installeret

El-installatøren installerer ladeboksen og tilslutter den til husets eltavle.

Herefter kobler han ladeboksen sammen med din True Energy app. Nu er appen klar til dine personlige indstillinger.

 

True Energy app Energi Fyn opret bil

3. Kom godt i gang

Opret din bil
Opret din bil ved at vælge Biler, vælg Min bil. Tryk på + og vælg bilmærke, model og variant.

Oplysningerne om din bil bruges til at beregne den resterende ladetid, når du begynder at oplade.

NB. Har du en Tesla, vil du blive bedt om at angive Tesla login.

Indstil din personlige laderegel
Kernen i Energi Fyns ladeløsning er laderegler. En laderegel kobler din bil og din ladeboks med et klartidspunkt for, hvornår bilen skal være opladt og klar.

Ud fra ladereglen, bilens batteriniveau og elprisen de næste 24 timer beregnes og styres opladningen af bilen derefter automatisk. Og din bil oplades på de tidspunkter, hvor strømmen er billigst eller grønnest.

3. Kom godt i gang

Opret din bil
Opret din bil ved at vælge Biler, vælg Min bil. Tryk på + og vælg bilmærke, model og variant.

Oplysningerne om din bil bruges til at beregne den resterende ladetid, når du begynder at oplade.

NB. Har du en Tesla, vil du blive bedt om at angive Tesla login.

Indstil din personlige laderegel
Kernen i Energi Fyns ladeløsning er laderegler. En laderegel kobler din bil og din ladeboks med et klartidspunkt for, hvornår bilen skal være opladt og klar.

Ud fra ladereglen, bilens batteriniveau og elprisen de næste 24 timer beregnes og styres opladningen af bilen derefter automatisk. Og din bil oplades på de tidspunkter, hvor strømmen er billigst eller grønnest.

Styr Opladning Af Elbil

4. Første gang du lader

I appen er Smart Charge automatisk stået til. Din ladeboks vil sandsynligvis gå i Smart Pause hurtigt efter, den er sat til. Hvis du ønsker, at bilen skal oplade med det samme, skal du trykke på Boost opladning i appen, så vil bilen oplade manuelt og først stoppe, når bilen er fuldt opladt. Ved næste ladesession vil Smart Charge automatisk være slået til igen. 

4. Første gang du lader

I appen er Smart Charge automatisk stået til. Din ladeboks vil sandsynligvis gå i Smart Pause hurtigt efter, den er sat til. Hvis du ønsker, at bilen skal oplade med det samme, skal du trykke på Boost opladning i appen, så vil bilen oplade manuelt og først stoppe, når bilen er fuldt opladt. Ved næste ladesession vil Smart Charge automatisk være slået til igen. 

Ladestander Energi Fyn

5. Dit ladeforbrug faktureres automatisk på din elregning

Når du har en elaftale hos Energi Fyn, faktureres dit strømforbrug til opladning automatisk på din elregning. Og du har altid det fulde overblik over dit forbrug og pris.

Modtager du afgiftsrefusion og/eller kabelrabat, fremgår det også på din elregning.

5. Dit ladeforbrug faktureres automatisk på din elregning

Når du har en elaftale hos Energi Fyn, faktureres dit strømforbrug til opladning automatisk på din elregning. Og du har altid det fulde overblik over dit forbrug og pris.

Modtager du afgiftsrefusion og/eller kabelrabat, fremgår det også på din elregning.

Gode ladetips

Ladekablet skal tages ud af boks og bil hver gang en ladesession er slut og før en ny startes.

I appen er Smart Charge altid slået til. Du skal derfor blot indtaste bilens resterende batteriniveau i appen, hver gang du starter opladning. Herefter vises din ladeplan.
Bemærk, hvis du ikke ønsker at anvende Smart Charge, skal du blot trykke på "Boost opladning".

I appen kan du altid se, hvor mange kWh du har ladet i alt.

 

Hvad gør jeg, hvis min hybrid- eller elbil ikke Smart Charger?

  • Fjern ladekablet fra ladeboks og bil. Sæt ladekabel i bilen og herefter i ladeboksen.
  • Batteriniveau skal altid sættes manuelt ved hver opladning.
  • Tjek at din ladeplan i appen vises. Tidspunkter, hvor der ikke lades, vises som blå, hvor der lades, vises som grønne.
  • Er den samme bil oprettet flere gange i appen, skal alle biler slettes og bilen oprettes på ny. Herefter skal en ny laderegel oprettes.
  • Tjek at der ikke er indstillet tidsstyring i bilen, da bilens tidsstyring altid vil overrule appen.
  • Hvis batteriniveauet ikke kan angives pga lokationsfejl. ”Indstilling” -> vælg ”True Energy app” -> Giv adgang - Altid og/eller ved brug af app.
  • Hvis du fortsat oplever problemer, så skriv til True Energys support gennem appen.
  • Oplever du, at din bil ikke er 100% oplades, så tjek om der er sat en max opladningsgrænse i bilen.

Vi er flere, der skal lade samme bil - kan man det?

I kan alle hente True Energy App og dermed få adgang til samme bil og ladeboks. Sørg for at logge ind med samme loginmetode på alle telefoner eller tablets. Hvis I i stedet ønsker hver jeres bruger, kan I skrive til True Energy, og bede om at koble jeres brugere sammen.

Jeg ønsker at slå Smart Charge fra i min app, hvordan gør jeg?

Tryk på "Biler" og vælg "Min bil", tryk herefter på blyanten ud for bilens navn. Nu kan du slå Smart Charge fra.

Jeg kan ikke se min ladeboks på min konto, men får beskeden ”Ladeboks findes allerede”

  • Tjek om du logger ind via samme loginmetode, som du tidligere har været logget ind med (E-mail, Facebook, Google, Apple Id etc.).
  • Hvis du fortsat ikke kan logge ind, kan du kontakte True Energys support.

 

Til bilejere med en Tesla

Når du har oprettet din Tesla via Tesla login, kan True Energys app selv hente information fra din bil. Batteriniveau hentes derfor automatisk, så du
skal blot sørge for at sætte kablet i ladeboksen og bilen, herefter vises din ladeplan.

Hvad gør jeg hvis min Tesla ikke Smart Charger?

  • Fjern ladekablet fra ladeboks og bil. Sæt ladekablet i boksen og derefter i bilen.
  • Tjek at batteriniveauet i app’en stemmer overens med batteriniveauet i bilen. Hvis disse ikke stemmer overens, skal bilen fjernes i appen og oprettes igen via Tesla login
  • Tjek at din ladeplan i appen vises. Tidspunkter, hvor der ikke lades, vises som blå, og tidspunkter, hvor der lades, vises som grønne.
  • Tjek at der ikke er indstillet tidsstyring i bilen, da bilens tidsstyring altid vil overrule appen.
  • Hvis du fortsat oplever problemer, så skriv til True Energys support gennem appen.

Oplever du, at din bil ikke er 100% opladet, så tjek om der er sat en max opladningsgrænse i bilen.

 

Kundeservice Energi Fyn

Brug for hjælp?

Vores dygtige medarbejdere sidder klar til at hjælpe dig, hvis du ikke har fundet svar på dine spørgsmål her.

Ring til os på telefon 70 13 19 00 tast 3 eller skriv til os, så kontakter vi dig.

True Energy support
Hvis du oplever problemer med appen, kan du altid kontakte True Energy enten via appen eller på www.trueenergy.io

Udfyld formularen her, så kontakter vi dig

Brug for hjælp?

Vores dygtige medarbejdere sidder klar til at hjælpe dig, hvis du ikke har fundet svar på dine spørgsmål her.

Ring til os på telefon 70 13 19 00 tast 3 eller skriv til os, så kontakter vi dig.

True Energy support
Hvis du oplever problemer med appen, kan du altid kontakte True Energy enten via appen eller på www.trueenergy.io

Udfyld formularen her, så kontakter vi dig