<iframe src="/scm.html?id=GTM-58DL2QS" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden" title="gtm"></iframe>
Tiktok.

Opdag ny musik på TikTok

I gamle dage var det pladeselskaberne, der fandt talenterne ude på spillestederne og gjorde dem til verdensstjerner. Efter at vi alle er kommet online, kommer musikken nedefra den musikalske rangstige, hvor brugerne opdager og gør ellers ukendte musikere til globale hitmagere.

Seneste skud på stammen er platformen TikTok, som er det hurtigst voksende sociale medie i det digitale univers. 20 procent af de danske 9-14 årige børn er daglige brugere af TikTok og spreder musik hastigere end nogensinde før.

Kilde: DR's medierapport 2019

Hvad er TikTok?

Med TikTok laver børn og unge 15 sekunders musikvideoer, hvor de vælger et stykke musik, som de mimer og/eller danser til. Videoen uploades på TikTok og kan deles på for eksempel Instagram eller Facebook. Der kan også livestreames videoer.

Værd at vide om TikTok:

Appen blev lanceret under navnet Douyin i Kina i 2016 og havde enorm succes. Året efter blev TikTok lanceret på det engelsktalende marked.

Sikkerhed på TikTok:

Som forælder kan du med fordel sætte dig ned med dit barn og lave et serviceeftersyn på profilindstillingerne. Skal profilen være privat, eller må den være offentlig? Og hvilke oplysninger deler dit barn med appudvikleren og andre brugere?

Målgruppe på TikTok:

Børn og unge i alderen 8-14 år. Officielt skal man dog, i lighed med en række andre sociale medier, være 13 år for at oprette en profil.