Fakta om danskernes strømforbrug
Undersøgelsen er udarbejdet på et statistisk grundlag blandt danske el-forbrugere mellem 18 og 80 år, fordelt på alle landets regioner. Den er baseret på anonyme besvarelser af en række spørgsmål med forskellige svarmuligheder.
Især 5 punkter er særligt bemærkelsesværdige:
- Hver tredje køber el til fast pris
- Det har betydning at leverandøren er lokal
- Grøn strøm er vigtig, men ikke alt
- En tredjedel af vores kunder kender ikke deres strømforbrug
- 75 procent sparer på strømmen
Hver tredje køber el til fast pris
31 procent af de adspurgte i undersøgelsen angiver, at deres el-aftale er baseret på en fast pris pr. kWh. Samtidig angiver yderligere 31 procent, at de ikke ved, hvilken el-aftale de har. Andelen kan således vise sig at være endnu højere.
Hos os har vi to produkter, der tilbyder el til fast pris.
Fastpris hvor prisen på el fastlåses i 24 måneder, hvormed du som kunde kender din elpris 2 år frem og KvartalsEl, hvor prisen på el fastlåses for 3 måneder ad gangen.
Der kan dog være penge at spare ved at vælge et andet el-produkt, hvor prisen i stedet følger markedet og afregnes til her-og-nu-prisen – for eksempel SpotEl.
Når en tredjedel alligevel har en el-aftale til fast pris, kan det skyldes en kombination af to ting:
Forudsigeligheden i altid at kende sine el-udgifter og det faktum at de fleste basis-aftaler hos landets energiselskaber er opbygget omkring en fast pris - medmindre en anden aftale aktivt tilvælges.
Det har betydning, at leverandøren er lokal
13 procent af de adspurgte angiver det som det vigtigste, at deres energiselskab er lokalt.
Ønsket bunder ofte i, at de lokale energiselskaber understøtter udviklingen, aktiviteterne og økonomien i den landsdel eller den region, man som kunde bor i.
Hos Energi Fyn bistår vi den lokale udvikling gennem udrulning af fibernet i vores forsyningsområde og gennem forskellige aktiviteter inden for vindmøller, varmepumper og energieffektivisering.
Vi bidrager også hvert år med op til 2,5 mio. kr. til almennyttige og udviklingsmæssige projekter og initiativer rundt omkring på Fyn gennem vores to fonde
Vi giver desuden vores kunder mulighed for at støtte en lokal klub eller forening uden ekstra omkostninger med produktet FynskSupportEl.
Grøn strøm er vigtigt, men betyder ikke alt
Ønsket om grøn strøm er stort hos de danske el-forbrugere. 68 procent angiver det som værende vigtigt, men for de 60 procent er det samtidig af lige så stor betydning, at pris og service også er tiltalende.
Vores grønne el-produkt hedder NaturEl og sørger for at dit el-forbrug er 100% dækket af danske vindmøller.
Samtidig er Energi Fyn et af Danmarks 6 største energiselskaber og med mere end 125 år på bagen har vi stor erfaring med god kundeservice og med prissætning af de enkelte el-produkter. Dermed kan vi levere alle 3 ting på en gang.
En tredjedel af vores kunder kender ikke deres strømforbrug
30 procent af de danske el-kunder ved ikke, hvor meget el de forbruger. Knap halvdelen af disse er dog interesserede i at lære deres elforbrug at kende.
Til dem har vi hos Energi Fyn gjort det nemt at følge med i forbruget online via vores selvbetjeningsløsning eller ved hjælp af vores gratis app.
Når du kender din husstands forbrug af el, får du mulighed for at vurdere, om det er højere eller lavere end det gennemsnitlige forbrug i en husstand af samme størrelse. Du kan også sammenligne dit elforbrug over tid.
Den viden kan du bruge til at identificere eventuelle muligheder for energibesparelser i hjemmet.
75 procent sparer på strømmen
I undersøgelsen angav 3 ud af 4 el-kunder, at de enten altid eller ofte er opmærksomme på at spare på strømmen.
Det glæder os, da energibesparelser både kommer vores kunder til gode i form af en lavere elregning og skåner miljøet for unødig CO2-belastning.
Uanset om du er en af de kunder, der allerede har indført gode energibesparende vaner eller gerne vil blive bedre til det, kan du finde tips og inspiration på vores side med energisparetips.