Kundecenter Mand Med Computer Opgivende 2020

Hvorfor har mit internet ikke den hastighed, som jeg betaler for?

Hvis du oplever, at dit internet ikke har den hastighed, som du har bestilt, kan problemet skyldes flere ting. Her på siden kan du se, hvordan du tester hastigheden på dit internet.

Hastighedsgaranti på den kablede forbindelse

Vi garanterer internethastigheden helt ind til fiberboksen i dit hjem, men hastighedsgarantien gælder kun kablede forbindelser fra fiberboksen.

Lige så snart et signal skal sendes trådløst, er der mange faktorer og forhindringer, der spiller ind. Det kan være fysiske forhindringer. Det kan for eksempel være afstande, vægge og møbler, men det kan også være andre signaler i luften fra andre enheder, der skaber "støj" og påvirker signalet.

Læs mere om trådløst internet

Oplever du, at dit internet ikke har den hastighed, du betaler for?

Vi anbefaler dig at teste hastigheden ved hjælp af vejledningen nedenfor, inden du kontakter os. På den måde kan vi nemlig give dig den bedste rådgivning. Både i forhold til din kablede og din trådløse forbindelse.

Sådan tester du din internethastighed

Før du tester din internethastighed, skal du have fjernet de eventuelle fejlkilder, som kan begrænse din internethastighed.

Mange problemer opstår, når man anvender sin egen router, som kan have en intern begrænsning - det såkaldte "throughput". Trådløse forbindelser kan desuden generelt være meget ustabile.

Sådan gør du:

  • Tag alle netværkskabler ud af den fiberboks, Energi Fyn har monteret på væggen.
  • Forbind din computer direkte til fiberboksens port 1 med et netværkskabel.
  • Tjek at kabel og computerens netværkskort kan håndtere hastigheden. Nogle netværkskabler og netværkskort kan maksimalt håndtere 100 Mbit. Vi anbefaler desuden, at du deaktiverer software som for eksempel sikkerhedsprogrammer og firewall under testen, da disse programmer også kan påvirke hastigheden.
  • Genstart den computer, som du vil anvende til testen.
  • Når computeren er genstartet, skal du være opmærksom på, at der kan gå op til 5 minutter, før computeren kan få internetforbindelse.
  • Du kan enten bruge speedtest.fiberfyn.net eller speedtest.net. når du vil lave en hastighedstest.
  • Ved brug af speedtest.net, følg venligst denne vejledning:
    Åbn en internetbrowser, for eksempel Chrome, og gå til adressen: http://www.speedtest.net.
    Vælg den testserver, der står i Taastrup og hedder "Fibia" og testen vil gå i gang.
    Testen kører og vil nu vise dig upload- samt downloadhastighed.
  • Vi anbefaler også at prøve speedtest.net til Windows 7/8/10, som findes i Microsoft Store.

Hvad gør jeg, hvis testen viser, at der er fejl?

Hvis der er fejl på vores fiberforbindelse, kommer vi naturligvis ud og retter fejlen. I langt de fleste tilfælde skyldes hastighedsproblemer dog andre ting på adressen, og det er derfor, at vi anbefaler de nævnte tests med kabling.

Du er velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 19 00 for at få hjælp.

Hvorfor kan jeg ikke bruge andre hastighedstestere?

Mange andre hastighedstestere på internettet er dimensioneret til at teste de noget ældre ADSL-forbindelser via kobbernettet, som ikke leverer særligt høje hastigheder. Derfor er de ikke optimeret til at teste lynhurtige fiberforbindelser. Samtidig er de placeret på det offentlige internet, hvor mange andre faktorer kan påvirke måleresultatet.

Trådløst internet

Få det mest optimale ud af dit trådløse internet

Trådløst internet er en uundværlig del af vores hverdag og vi er afhængige af, at det fungerer.

Vi har samlet en række gode råd og tips til, hvordan du får det mest optimale ud af dit internet.

Gode råd til trådløst internet

Få det mest optimale ud af dit trådløse internet

Trådløst internet er en uundværlig del af vores hverdag og vi er afhængige af, at det fungerer.

Vi har samlet en række gode råd og tips til, hvordan du får det mest optimale ud af dit internet.

Gode råd til trådløst internet

Fandt du ikke, hvad du søgte?

Skriv dit spørgsmål her