Hvornår modtager jeg min elregning, og hvornår skal den betales?

Du kan vælge at modtage din elregning hvert kvartal eller hver måned.
Afregning Energi Fyn (1)

Regning hvert kvartal

Vælger du at modtage din elregning hvert kvartal, modtager du din regning den første hverdag i februar, maj, august og november. Har du valgt Betalingsservice, vil du modtage din regning i slutningen af januar, april, juli og oktober.

Regningen vil have betalingsfrist den 15. eller førstkommende hverdag herefter i februar, maj, august og november.

Regning hver måned

Vælger du at modtage din elregning hver måned, vil du modtage din regning i midten af en måned. Betalingsfristen vil være den første hverdag i den efterfølgende måned.

Din regning for dit forbrug i februar måned vil du således modtage i marts – med betalingsfrist den 1. april eller først kommende hverdag efter den 1. april.

Hvis du vil skifte fra en elregning hvert kvartal til hver måned, kan du gøre det når som helst med virkning fra det næstkommende kvartal. Dvs. hvis du tilmelder dig den 15. oktober, vil det have virkning fra den 1. januar. Du vil fremadrettet årligt modtage 12 opgørelser på dit faktiske forbrug.

Du tilmelder dig ved at gå på Mit Energi Fyn. 

Tilmeld dig månedsafregning

Når du tilmelder dig, skal du bruge dit kundedenummer og installationsnummer, som du finder i øverst højre hjørne på din regning.

Din regning finder du i din netbank, e-Boks, på Mit Energi Fyn eller i vores app.

Er du ikke allerede oprettet på Mit Energi Fyn, kan du tilmelde dig månedsafregning her:

Tilmeld dig månedsafregning uden at logge ind

Det skal du være opmærksom på, hvis du vælger at modtage din elregning hver måned:

  • Hvis du vil skifte fra at modtage din regning hvert kvartal til hver måned, kan du gøre det når som helst med virkning fra det næstkommende kvartal. Du skal blot udfylde formularen på Mit Energi Fyn inden udgangen af kvartalet.
    Det vil sige, at hvis du tilmelder dig den 15. oktober, vil det have virkning fra den 1. januar. Herefter vil du fremadrettet årligt modtage 12 opgørelser på dit faktiske forbrug.
  • Vi opkræver gebyr pr. regning for fx betalingsservice.
    Det betyder, at du fx kommer til at betale 12 gange betalingsgebyr fremfor 4, hvis du overgår til månedsafregning. 
  • Du vil opleve større udsving på dine regninger, da du bliver opkrævet for dit faktiske forbrug. Det betyder, at dine regninger typisk vil være højere om vinteren end om sommeren.
  • Er du registreret med elvarme, skal du være opmærksom på, at hvis du, når kalenderåret er gået, ikke har et faktisk forbrug på mindst 4.000 kWh, og der i løbet er året er dannet regninger på faktisk forbrug, hvor noget er elafgiften er beregnet til en reduceret elafgift, vil vi lave en genberegning af elafgiften på regningen, der dækker december forbruget. Det kan konkret betyde, at din regningen for december kan blive højere, end dit forbrug i december ellers ville medføre. 
  • Har du solceller, skal du være opmærksom på, at dit forbrug og produktion bliver genberegnet i forbindelse med din årsafregning. 

Særligt for virksomheder

Virksomheder med månedlig afregning vil modtage deres regning i starten af den efterfølgende måned - med betalingsfrist første hverdag i måneden efter.

Virksomheder vil således modtage deres regning for februar i starten af marts med betalingsfrist den første hverdag i april.

Virksomheder med et forbrug på over 100.000 kWh

Virksomheder med et forbrug på over 100.000 kWh om året vil hver måned modtage en regning på det faktiske månedsforbrug.

Regningen for forbruget i februar bliver således sendt fra os primo marts - med 14 dages betalingsfrist.

Betalingsmuligheder

Sådan kan du betale din regning

Se hvilke betalingsmetoder, du kan vælge imellem, når du skal betale din elregning.

Se hvordan du kan betale din regning

Sådan kan du betale din regning

Se hvilke betalingsmetoder, du kan vælge imellem, når du skal betale din elregning.

Se hvordan du kan betale din regning

Søg og få svar

Skriv dit spørgsmål
Kundecenteret har åbent i dag - 08.00 til 15.30
Teknisk fibersupport har åbent i dag - 08.00 til 21.00

Få svar på dit spørgsmål